Aangekomen in Sydney: 'De Eindbestemming' !!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Kevin Brouwers - WaarBenJij.nu Aangekomen in Sydney: 'De Eindbestemming' !!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Kevin Brouwers - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Sydney: 'De Eindbestemming' !!!

Door: Kevin

Blijf op de hoogte en volg Kevin

18 Januari 2014 | Australië, Sydney

Zo daar zijn we dan weer en waarschijnlijk de laatste update vanuit Australie. We zijn gisteren aangekomen in mijn laatste bestemming in Australie en dat is Sydney. Over ongeveer een week gaan onze wegen scheiden op Sydney Airport: Dirk gaat naar Melbourne om daar voor een half jaar bij een Nederlandse koeienboer te gaan werken en ik ga richting Amsterdam om weer terug te gaan naar het 'koude' Nederland. Ik heb er aan de ene kant wel weer veel zin in om naar huis te gaan, maar wat is het toch jammer om afscheid te moeten nemen van zo'n prachtig land. Maar een ding is voor mij wel duidelijk, ik ga zeker nog een keer terug!!!! De tijd is letterlijk voorbij gevlogen hier en wat hebben we toch veel meegemaakt. Ik zal jullie nog even bijpraten over de afgelopen 2 weken.

Ik vertelde jullie in mijn laatste verslag dat we Dinsdag 7 Januari voor 3 dagen naar Fraser Island zouden gaan: het grootste zandeiland van Australie. Voordat we daarheen gingen boekten we nog eerst een auto bij een verhuurbedrijf. Want na de trip naar Fraser Island wilden we met een auto van Brisbane naar Sydney gaan rijden. Zo gezegd, zo gedaan.
Maar eerst gingen we dus 3 dagen naar Fraser Island: een prachtig eiland waar we ook weer veel avonturen hebben beleefd. We vertrokken op dinsdagmorgen vanuit Brisbane met een groep van 20 man verdeeld over twee 4wheel-drive jeeps. Na een reis van zo'n 3 uur kwamen we aan in Rainbow Beach waar we met de ferry naar Fraser Island gingen. En toen kon het avontuur gaan beginnen......
Het werd ons al snel duidelijk waarom iedereen met een dikke 4wheeldrive jeep naar dat eiland ging, want asfalt kende ze niet op Fraser Island. Alle 'wegen' bestonden gewoon uit los zand en de 'snelweg' van het eiland was gewoon het strand langs de zee. Het zag er zeer spectaculair uit.
We verbleven die 3 dagen op een camping en sliepen allemaal in een tentje. Onze reisleiders Reg, Peggy en Reth lieten ons de mooiste plekjes van het eiland zien. We zagen prachtige meertjes waar we ook ruim de tijd kregen om een duik in te nemen.
Ook zagen we deze 3 dagen vele soorten wilde dieren waaronder slangen, schildpadden, een rog in de zee en heel veel kwallen (en ja ik bedoel de dieren). Ook stond het eiland bekend om de vele dingo's, dat zijn wilde honden die er ontzettend lief uitzien. We werden nadrukkelijk gewaarschuwd dat ze behoorlijk gevaarlijk kunnen zijn. Wij dachten ohhhh jaaa het zal allemaal wel meevallen, totdat we ze zelf in levende lijve zagen rondlopen. Ook maakten we een wandeling door een regenwoud, waar we zelfs een python in het wild zagen van zo'n 4 a 5 meter. Het waren 3 prachtige dagen op Fraser Island en de foto's zullen het beeld stukke duidelijker maken. Op de terugreis naar Brisbane kwam een van de jeeps zelfs nog zonder brandstof te staan, dus die moesten we een stukje opslepen naar het dichtbijzijnde tankstation. Het was een prachtige trip en het eiland is zeker de moeite waard om te bezoeken.

Na de trip naar Fraser Island sliepen we nog een nacht in ons vertrouwde hostel in Brisbane. Dat was wel weer even lekker na 2 dagen in een tentje te hebben geslapen. Na een goede nachtrust gingen we 's morgens onze auto ophalen waar we mee naar Sydney zouden gaan rijden. De 'koektrommel' die we meekregen was een Huyundai i20 met maar 2500 km op de teller!!!! Een splinternieuwe auto waar we wel met een gerust hart naar Sydney durfde te gaan rijden.
Van Brisbane naar Sydney was zo'n 900 km, maar door onze vele toeristische (boerenland)routes maakten wij er zo'n 2200 km van. Een trip waar we 8 dagen over gedaan hebben en waarin we weer vele mooie plekjes van Australie hebben gezien.
Dag 2 van de trip was een echte boerendag. 's Morgens gingen we eerst een kijkje nemen bij de John Deere dealer in Goondiwindi. We waren vooral onder de indruk van de hele grote machines waar ze het katoen mee doen oogsten. De machines hier in Australie zijn toch wel vele stukken groter dan in Nederland. Maar dat is ook niks gek als je hier die grote uitgestrekte plakken ziet. 's Middags gingen we op bezoek bij een bedrijf van Gerrit Kurstjens uit Grubbenvorst. Ze zijn vooral gespecialiseerd in de graanoogst. De Australische bedrijfsleider gaf ons een rondleiding en vertelde ons over de werkzaamheden die hun uitvoerden. We konden zo mooi een kijkje nemen bij de grote machines waar hun mee werkten, waaronder een zaaimachine van 24 meter doorsnee!!!! Een leerzaam dagje waarin we weer veel wijzer zijn geworden.

Dag 4 (13 Januari) was ook een heel apart dagje. Na de eerste dagen vooral binnenlands te hebben gereden waren we nu weer aangekomen aan de kust. Hier reden we ook weer veel toeristische routes langs de zee. 's Middags arriveerden we in South West Rocks: een prachtig gebied met een prachtige kustlijn. We beklommen wat rotsen en konden zo genieten van een prachtig uitzicht op zee. Van bovenaf zagen we een groepje dolfijnen zwemmen aan de kust, maar toen we beneden bij de zee aankwamen waren ze helaas alweer verdwenen. Tijdens die wandeling maakte ik het ook weer mee. Dirk liep voorop en zag wat ritselen tussen de bladeren, maar ik liep achter hem en had niks in de gaten. Toen zag ik ineens een slang tussen mijn benen doorkruipen en natuurlijk schrok ik behoorlijk en volgens Dirk sprong ik een meter de lucht in. Volgens Dirk leek het precies zo als in een tekenfilm. De slang was gelukkig al snel weer weg en ik kon dus weer van de schrik bijkomen haha!

De rest van de dagen reden we vooral door prachtige natuurgebieden. Barrington Tops National Park zullen we zeker niet snel vergeten. Het was sowieso een prachtig gebergte, maar we zullen het vooral niet vergeten vanwege de prachtige toeristische route die we daar gemaakt hebben. Het begon gewoon met asfalt wegen, maar na een tijdje ging het over in gravel road. We dachten dat het maar een stukje zou zijn, maar het bleek een lange slingertocht door het gebergte van zo'n 70 km. Wat een avontuur was dat. Bijna al de mensen die we tegenkwamen op die route hadden allemaal een dikke jeep, maar wij sloegen ons er ook evengoed doorheen met onze 'koektrommel'. We hebben die nieuwe Huyundai zeker een goede testrit gegeven. Als je de foto's ziet dan besef je pas op wat voor rare plaatsen wij met die auto zijn geweest daar in dat gebergte.

De laatste dag voordat we Sydney zouden naderen zijn nog een dagje door de Blue Mountains gereden. Dat is een zeer bekend gebergte ten westen van Sydney. Daar hebben we ook weer vele mooie foto's kunnen schieten van de prachtige Australische natuur. Ook zagen we daar goed de nasleep van de bosbranden die er laatst rond Sydney zijn geweest: veel afgebrande stukken natuur die nu weer in opbloei aan het komen waren. Ook zijn we bij 'The Tree Sisters' wezen kijken: een drietal rotsen midden in het gebergte wat een ware toeristische trekpleister was. Wel leuk om even gezien te hebben.
Na dit dagje Blue Mountains reden we door richting Sydney om ergens een slaapplaats te zoeken voor deze laatste nacht van de trip Brisbane --->> Sydney.
Na een goede nachtrust gingen we eerst even onze auto wassen, want die was behoorlijk vuil geworden van al die gravel roads. Zo konden we dus met een blinkende auto op naar het centrum van Sydney. Eerst namen we nog even een kijkje bij het Olympic Park van Sydney. Daar waren de Olympische Spelen van 2000 gehouden en het was zeer gaaf om al die Olympische stadions te bekijken. Vooral omdat de Nederlanders toendertijd zeer goed hebben gepresteerd daar. Na een leuke wandeling door het Olympic Park reden we door naar het centrum van Sydney om onze auto in te gaan leveren.

Zo zijn we dus weer veilig aangekomen in Sydney. Maar het is werkelijk waar een hel om hier door de stad te rijden met de auto, want deze stad is echt zo gigantisch. En vooral omdat we probeerden om alle tolwegen te omzeilen in de stad. Maar we hebben het gelukkig weer allemaal doorstaan en we zitten nu weer lekker in een hostel in Sydney. Daar hoop ik natuurlijk deze reis in Australie prachtig te kunnen afsluiten. Dus ik ga nu nog even lekker genieten van mijn laatste periode in Australie en dan zie ik jullie allemaal wel weer binnekort in Nederland!!!!
IN IEDER GEVAL IEDEREEN BEDANKT DIE MIJ DE AFGELOPEN 3 MAANDEN HEBBEN GEVOLGD.
HOUDOE EN TOT SNEL!!!!

• 18 Januari 2014 - 07:56

Marijke En Kees:

Ha Kevin, wat weer een prachtig verhaal! Geniet van je laatste dagen (en van de warmte)! Gr's de buurtjes